By twozerotwoone + From the generic plot.
Dato: 16 november – 16 december 2012.
På udstillingen By twozerotwoone + From the generic plot, bygger Sebastian Schiørring videre på en række filmiske iscenesættelser af specifikke rum. I hver sekvens følges den samme person i forskellige urbane miljøer. Alle rum og handlinger har et ”generisk potentiale” – en neutralitet der kunne være hvad som helst hvor som helst. Hver sekvens er som moduler der kunne placeres i en ny kontekst. Som et ambivalent fokus på det perceptuelle forhold mellem mennesket og rummet. Og hvordan rumlige konstruktioner kan iscenesættes som en spænding mellem det kognitive og det emotionelle. Udgangspunktet for sekvensen til denne udstilling har specifikt været lokaliteter og miljøer fundet i nærheden af galleriet:
“Ude på Refshaleøens ejendomskontor står et meget stort og fantastisk mødebord. Ved bordet får man fornemmelsen af at her kunne ske noget væsentligt. Det fik mig til at tænke de strukturerende principper for hvornår noget er vigtigt og hvem der beslutter at noget er vigtigere end noget andet. Hvis man er i tvivl kan det være en idé at gøre brug af, eller selv etablere, en tænke tank. Ligesom Cepos, AE eller hvad de nu hedder. Det er sådan en slags kaffeklub med en noget diffus magt. Det smarte er at inden man for set sig om så mener “tænke tanken” det ene eller andet. Den kan lave beregninger og arbejde for en sag. Og da den ofte er “uafhængig” er der noget orakel agtigt over en tænke tank. Og bordet i mødelokalet havde lidt en stemning ala at komme inden for i en tænke tank. Her kunne en ny byplan søsættes. Her kunne slagets gang følges. Lidt ligesom i Ken Adams berømte scenografi til Dr. Strangelove.”
Til udstillingen på Yard Galleri gøres brug af det dramaturgiske vendepunkts greb: Her sker der noget der tager hoved karakteren i en ny retning. Men det auditive spiller en stor rolle i sekvensen. Gennem brug af undervandmikrofoner er lyden af vandet rundt om Refshaleøen omsat til en komposition der får en strukturerende effekt for læsningen af stedet.
“Når man lytter til et sted gennem undervandoptagelser opstår der en række ikke kontrollerede forløb. Dette har jeg gerne ville sætte sammen med filmmediet meget kontrollerede struktur. Det er et forsøg på at lade en samtidighed opstå. Dette vil jeg gerne forstærke i installeringen ved at vise en mødesituation fra 3 vinkler på samme tid. Denne samtidighed hænger igen sammen med diskussionen af og forestillingen om at nogen går forrest med nye idéer – at være i stad til at forstille os “det bedste sted at leve”, som er den definerede målsætning eller idealet for udviklingen af Refshaleøen som område.”
Sebastian Schiørring vil gennem udstillingsforløbet løbende bruge galleriet som laboratorium for udvikling af en 3D model baseret på registreringer fra området og tanker om samtidighed.